Jouw gids in ons virtuele museum: Bas Zevenbergen. Zijn stem hoor je als je op een schilderij klikt. Hij is het die je meeneemt naar het dagelijks leven van de Gouden Eeuw. Het zal je niet verbazen dat Bas van beroep leraar is geweest. Maar er is meer: hij was ook journalist én hij groeide op in het Rijksmuseum. Lees hier meer over Bas Zevenbergen en the fun part of art.
Zijn vader was intendant. Dat hield in dat hij in het Rijksmuseum medeverantwoordelijk was voor die diensten die niet kunst-gerelateerd waren, zoals de bewaking, de technische en de huishoudelijke dienst. Bij deze functie hoorde een dienstwoning in het Rijksmuseum Amsterdam. Zelf woonde Bas tussen 1972 en 1977 in het museum. In deze periode maakte vooral de tentoonstelling "Tot Lering en Vermaak" grote indruk op hem. Een kennismaking met de genrekunst, schilderijen gebaseerd op het dagelijks leven in de 17e eeuw.
Je hoeft geen psycholoog te zijn om te begrijpen: dat heeft invloed gehad. Een fascinatie voor de Nederlandse schilderkunst, daar was eigenlijk geen ontkomen aan. Bas heeft die fascinatie en dat is dan ook het eerste wat hij met je deelt als je begint te luisteren naar zijn verhalen voor the fun part of art.
Aan de andere kant: schilder is ‘ie niet geworden, Bas Zevenbergen. Zijn werk vond hij in het vertellen, het overbrengen van verhalen – zoals je kunt zien aan the fun part of art. Als journalist leerde hij naar de actualiteit te kijken met een spottersoog zo scherp als dat van Jan Steen. Als docent wist hij zijn kennis van de geschiedenis en de samenleving over te brengen met de warmte van het palet van Frans van Mieris en Nicolaes Maes.
De maatschappij van de „gouden” zeventiende eeuw, die zien we nergens zo kleurrijk en herkenbaar weergegeven als op de genrestukken van de grote meesters. Het komt letterlijk dichtbij, het is alsof je met Adriaen Brouwer en Willem Buytewech in de kroeg zit, je hoort de mensen als het ware en je ziet ze voor je staan.
De schilderkunst van de Gouden Eeuw maakt niet alleen grote indruk door het technisch meesterschap van beroemdheden als Johannes Vermeer en Gerard Dou. Het is ook het verhaal erachter wat deze schilderijen boeiend maakt. Het is de rijke taal van symbolen, van knipogen en speldenprikjes, die ons over de schouder van de schilder mee laat kijken. Zo ontdek je pas echt de bedoelingen van de kunstenaar, zo begrijp je wat toeschouwers uit díe tijd in de schilderijen zagen. Dat maakt Bas Zevenbergen concreet in zijn films voor the fun part of art.
Kunst interpreteren is zelf ook een kunst, er hoort artistieke vrijheid bij. Je moet nooit nalaten origineel te zijn, je mag er ook zelf wat in ontdekken. Dat is wat een meester als Gerard ter Borch ons voorhoudt. Die artistieke vrijheid, die neemt Bas ook. Er mag ook zeker gelachen worden. Juist daarin zit het plezier. The fun part of art.
En zo is de cirkel rond: het kind van het Rijksmuseum in Amsterdam heeft nu zijn eigen museum op internet. Wie het wil bezoeken betaalt maar één keer entree. Dan kun je onbeperkt kijken naar die grote schilderijen. En je kunt onbeperkt luisteren naar de verhalen van Bas die al deze schilderijen tot leven brengen. Welkom. En welkom terug, Bas! Bas is bereikbaar via thefunpartofart@gmail.com