De Dordtse genreschilder Nicolaes Maes was een toegewijd kunstenaar. Waar sommige van zijn collega’s een wel al te losbandig leven leidde, daar ging Nicolaes Maes ingetogen te werk. Dat legde hem geen windeieren, hij groeide uit tot één van de beroemdste schilders van zijn tijd. En precies met de bril van toen kijken we bij the fun part of art naar de schilderkunst, dus vanzelfsprekend heeft hij een plaatsje in ons virtuele museum.
Nicolaes Maes werd in 1632 of 1634 geboren in Dordrecht (we kennen zijn geboortejaar dus niet precies). Voor iemand met schildertalent was Dordrecht in die dagen zeker geen slechte stad om op te groeien, er waren verschillende schilders actief en van één van hen zal de jonge Nicolaes de basis wel hebben geleerd. Om zich verder te bekwamen ging Nicolaes Maes rond 1648 in de leer bij een schilder in Amsterdam en dat was niemand minder dan Rembrandt van Rijn.
In Amsterdam maakte Nicolaes Maes de schilder Rembrandt mee op het toppunt van diens roem. Hij zal dan ook zeker hebben geprofiteerd van de goede contacten die Rembrandt had. Aan opdrachten geen gebrek, dus als leerling van de grootmeester kon Nicolaes Maes veel voorbereidend werk verrichten. Zo leerde hij de kneepjes van het vak kennen en kreeg hij tegelijk inzicht in de zakelijke kant. Voor succes, zo ondervond Nicolaes Maes, moest je vooral echt hard werken.
In 1653 – hij is dan een jaar of 20 – keerde Nicolaes Maes terug in zijn geboortestad Dordrecht. Daar trouwde hij met Adriana Brouwer, die al een zoon uit een eerder huwelijk had. Nicolaes Maes kon leven van zijn schilderkunst en kon in 1658 een eigen huis kopen, in Dordrecht. In 1673 ging hij weer in Amsterdam wonen en werken, al hield hij zijn huis in Dordrecht wel aan. In 1693 overleed Nicolaes Maes en werd hij begraven in Amsterdam.
Nicolaes Maes werd opgeleid door Rembrandt en de invloed van deze meester is dan ook goed herkenbaar, vooral in zijn vroegere werk. In zijn jonge jaren in Dordrecht (tussen zijn 20e en 25e) was hij zeer productief en maakte hij zijn beste werken. Het gaat om genrestukken in warme kleuren, die overtuigen door de hoge mate van realisme - wat we zien is heel herkenbaar, zelfs in moderne ogen.
In de tweede helft van de 17e eeuw was Nicolaes Maes een van de beroemdste schilders van zijn tijd, zijn roem reikte tot over de grenzen – hij was bijvoorbeeld erg geliefd in Engeland. Toch is hij tegenwoordig niet meer algemeen bekend, in tegenstelling tot zijn leermeester Rembrandt.
Tijdgenoten van Nicolaes Maes wisten zijn werk op waarde te schatten. Het knappe kleurgebruik, het technische meesterschap en het gevoel voor stijl maakten zijn schilderijen geliefd bij een groot publiek. De blik van Nicolaes Maes geeft ons een prachtig inkijkje in de maatschappij van de 17e eeuw. Bas Zevenbergen laat je meekijken over de schouder van de schilder. Zo ontdek je in ons virtuele museum the fun part of art.